همه چیز درمورد حسام منظور
در اینبخش بطور کامل با حسام منظور بازیگر محبوب اینروزها آشنا میشویم. حسام منظور با ایفای نقش در سریال بانوی عمارت بـه شهرت بزرگی دست یافت و سپس با بازی در سریال پربیننده برادرجان بر شهرت خود افزود، او توانست در مدت کوتاهی نظرات مثبت زیادی را کسب کند، دراین پست از 0 تا 100 با حسام منظور و فعالیت های او آشنا میشویم. با ایرانیزه همراه باشید.
در ابتدا بیوگرافی کوتاه از حسام منظور
حسام منظور در هجدهم آذرماه سال ۵۹ در تهران متولد شد. مادرش ارومیهای بودو بهمین واسطه دوران کودکی و نوجوانی خودرا در آذربایجان سپری نمود. حسام منظور دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس اسـت. او هم چنین از سال ۹۵، رشته بازیگری را در دانشگاه آزاد اسلامی تدریس میکند.
شروع فعالیت حسام منظور
حسام منظور فعالیت حرفهای خودرا در زمینه بازیگری از سال ۸۲ و از تئاتر آغاز کرد. نخستین نمایشی کـه او در ۲۳ سالگی در آن بـه ایفای نقش پرداخت، “خوان هشتم” بود کـه بـه کارگردانی محمد مسعود طیبی بـه روی صحنه رفت. حسام منظور توانست درسال ۸۴ و با بـه روی صحنه رفتن در هفت اثر نمایشی، سال پر کاری را برای خود رقم بزند و بـه یکی از چهرههای مطرح در عرصه تئاتر تبدیل شود.
سینما و تلویزیون حسام منظور
حسام منظور پس از ۵ سال فعالیت مداوم و پر انرژی در عرصه تئاتر، درسال ۸۷ و با ایفای نقش در فیلم سینمایی “کیش و مات” نخستین حضورش در صحنهای غیر از تئاتر را تجربه کرد.
او هم چنین برای نخستین بار و با بازی در سریال “قصههای تبیان”، نخستین تجربه هنریاش را در عرصه تلویزیون بدست آورد. حسام منظور درسال ۹۷ و با ایفای نقش “شازده ارسلان” در سریال “بانوی عمارت” شهرت بسیاری پیدا کرد و نقطه عطفی در دوران حرفهایاش رقم خورد.
آثار حسام منظور
حسام منظور در بیش از ۲۰ اثر نمایشی در تئاتر ایفای نقش کرده اسـت. او هم چنین تجربه بازی در ۷ اثر سینمایی و تلویزیونی را نیز دارد.
آثار سینمایی حسام منظور
ربوده شده «بیژن میرباقری – ۱۳۹۴»
تلفن همراه رییسجمهور «علی عطشانی – ۱۳۹۰»
کیش و مات «مهران مرادی – ۱۳۸۷»
آثار تلویزیونی حسام منظور
برادر جان «محمدرضا آهنج – ۱۳۹۷»
بانوی عمارت «عزیزالله حمیدنژاد – ۱۳۹۷»
روزهای بیقراری «کاظم معصومی – ۱۳۹۵»
قصه های تبیان «فرج الله سلحشور – ۱۳۹۴»
ازدواج حسام منظور
حسام منظور تاکنون ازدواج نکرده و مجرد اسـت.
کلوپ بازیگری حسام منظور
حسام منظور برای انتقال تجارب خود در عرصه بازیگری یک کلوپ بازیگری تاسیس کرده ودر آن برای هنرجویان خود دورههای بازیگری را از مقدماتی تا پیشرفته برگزار میکند.
معیارهای انتخاب حسام منظور برای نقش
حسام منظور علت کم کاری خودرا در عرصه تلویزیون دلایل شخصی عنوان کرده اسـت. بـه گفته خودش در انتخاب نقشهایی کـه بـه او پیشنهاد میشود آدم سختگیری اسـت و اگر نقش برایش جذابیت نداشته باشد آنرا قبول نمی کند.
او مطالعه و یادگیری را از ارکان اصلی فعالیتش می داند و کسب تجربه جدید و نترسیدن از روبهرو شدن با آنرا از خصلتهای خود عنوان میکند. او درباره بازی در سریال بانوی عمارت می گوید کـه وقتی متن را خوانده بسیار هیجان زده شده اسـت چرا کـه وقوع اتفاقهای جدید در قسمتهای مختلف داستان، قصه را برایش بسیار مهیج و جذاب کرده بود.
حسام منظور درباره جذابیت بازیگری می گوید: «یکی از جذابیتهای بازیگری همین اسـت کـه شـما روح و روانت را در نقشهای مختلف بـه چالش میکشی و یک تکه از وجودت را در هر نقشی جا میگذاری و بعد باید ازآن فضا جدا شوی.»
به عنوان یک تئاتری چه شد که سراغ بازی در تلویزیون رفتید؟
مـن فکر می کنم تئاتری و غیرتئاتری نداریم! مـا فقط بازیگر داریم. در همه ی دنیا هم انچه تدریس میشود بازیگری اسـت نه شاخهای ازآن؛ درست مثل عکاسی کـه این هنر را میآموزد و بعد انتخاب می کند کـه سراغ عکاسی مستند، خبری یا هنری برود. هدف نهایی هر حرفه و آموزشی کـه در آن حوزه داده می شود مهم اسـت.
بـه نظر مـن بازیگری از تئاتر شروع می شود و مسیر دیگری را برای بازیگرشدن نمیشناسم. فکر میکنم وقتی بازیگر هستم، یعنی باید روی صحنه رفته باشم. اساسا بازیگری از تئاتر شروع می شود و مـن هم سعی کردم این حرفه را از مسیر اصلی آن شروع کنم.
پیش از این هم تجربه حضور در تلویزیون را داشتم، اما چون در نقشهای اصلی بازی نکرده بودم، بـه اندازه بانوی عمارت و برادرجان دیده نشدم. این هم از نتایج موانع زیاد بازیگری برای بازیگران تئاتر اسـت کـه در سینما و تلویزیون دیر دیده میشوند و میتوان طوماری از بازیگران بزرگ نام برد کـه بعد از ۳۵ سالگی بازیگری آنها موردتوجه قرار گرفته اسـت.
این دیر دیده شدن سنگی اسـت کـه سینما و تلویزیون پیش راه بازیگر میاندازد؟
واقعیت این اسـت کـه بازیگر باید ۱۰ تا ۱۵ سال آموزش ببیند و تجربه کسب کند، دیدهشدن نباید بـه سرعت اتفاق بیفتد. بازیگری شغلی سخت و نیازمند علمآموزی در حوزه علوم اجتماعی و نظری اسـت، بنابر این قرار نیست یکی دو سال بعد از شروع کار، دیده شوی.
اگر بازیگران خارجی در سن جوانی میدرخشند و موردتوجه قرار میگیرند بـه این دلیل اسـت کـه آنها آموزشدیدن را از کودکی شروع میکنند. اما از طرف دیگر برای بازیگران آموزشدیده هم موانعی برای رسیدن بـه جایگاه مناسب در سینما و تلویزیون وجوددارد. بازیگری تئاتر و رفتن روی صحنه هیچوقت نباید کاری راحت و بیاهمیت بـهنظر برسد.
بعد از بانوی عمارت از وسواس برای انتخاب نقش بعدی گفته بودید. چاووش چـه ویژگیای داشت کـه راضی شدید انتخابش کنید؟
بعد از بانوی عمارت چند پیشنهاد بازیگری داشتم و فیلمنامههایی بـه دستم رسید. برای مـن مثل همه ی بازیگران معیارهای مختلفی برای انتخاب یک نقش وجوددارد. چیزی کـه برایم اهمیت دارد این اسـت کـه کاراکتری کـه بازی می کنم چالشهای دراماتیک داشته باشد.
از کاراکترهای یکنواخت و تخت دوری می کنم، چون معتقدم نقش باید جای کارکردن تکنیکی رابه مـن بدهد. چاووش این ویژگی موردنظر مرا داشت. از طرف دیگر گروهی کـه قرار اسـت با آن کار کنم برایم مهم اسـت و برادرجان عوامل حرفهای و خوبی داشت کـه دوست داشتم با آنها کار کنم.
چرا در سینما کم کارتر بوده اید؟
برای مـن خوب بودن کار مهم اسـت نه قاب آن. این مرزبندیها در کشور مـا باب شده، در هرحالیکـه در همه ی جای دنیا بازیگر می تواند در هر قابی کـه بـه او پیشنهاد می شود ظاهر شود. فکر میکنم سینما ضرورتا قاب باکیفیتی نیست. این تصور کـه سینما خوب و باکیفیت و تلویزیون ضعیف اسـت درست نیست.
در سینمای مـا درسال ۵ یا ۶ فیلم خیلی خوب ساخته می شود و بقیه فیلمها در حد معمولی یا حتی ضعیف هستند؛ بنابر این سینما آرمانشهر بازیگر ایرانی نیست. اما اگر پیشنهادی برای بازیگری در سینما وجود داشته باشد، بازهم برای مـن اولویت باکیفیت کار اسـت.